Najnowsze artykuły

Załamana mama

Moje najdroższe dziecko... Jesteś w więzieniu... znowu. W kwietniu 2011 roku skończyłaś 18 lat, więc tym razem prawdopodobnie nie unikniesz zarzutów...

Czytaj Więcej

Znajdź swój "przepływ" - Stań się kreatywny w wyzdrowieniu

Tak wiele mówi się o tym, co trzeba robić codziennie, aby utrzymać nasz powrót do zdrowia - rozmawiać z trzeźwym wsparciem, chodzić na spotkania, pomagać innym w potrzebie. Powrót do zdrowia dotyczy również naszego dobrego samopoczucia psychicznego i całości jako istot ludzkich. Czasami musimy być kreatywni w naszym wyzdrowieniu. Możemy zmienić nasze rutyny i spróbować nowych technik medytacji, ale kiedy ostatnio faktycznie byłeś kreatywny?

Kiedy twórczo angażujemy nasze umysły, pojawia się zjawisko, które psychologowie nazywają "przepływem". Ten stan umysłu jest uważany za "optymalny stan świadomości", w którym czujemy się i wykonujemy nasze najlepsze wyniki, i nie musimy tylko rysować lub malować, aby znaleźć nasz przepływ. Sportowcy nazywają to "byciem w strefie". Kiedy ktoś jest w przepływie, koncentracja jest "tak laserowo skupiona, że wszystko inne odpada", tracimy poczucie czasu i siebie. Nasza świadomość koncentruje się całkowicie na wykonywanej czynności.

W uzależnieniu włożyłem tyle wysiłku w to, żeby uciec od rzeczywistości i swoich obowiązków. Nie chciałem czuć. Eskapizm był sposobem na życie dla mnie, ponieważ zawsze byłam zajęta żalem z przeszłości lub strachem przed tym, co będzie dalej. Odnalezienie swojego przepływu jest zdrowym sposobem na utratę poczucia własnej wartości poprzez zanurzenie się w jakiejś czynności, na zrobienie sobie małej przerwy od codzienności bez powrotu do starych zachowań.

Co ma z tym wspólnego przepływ?

Stan flow jest niezwykle podobny do stanu naszego umysłu podczas medytacji, która może być kluczowym aspektem powrotu do zdrowia i świadomego życia. Poza tym, psychologowie badający przepływ twierdzą, że może on być sekretnym kluczem do szczęścia. Prosty akt zajmować się aktywność, czy to rysować, malować, dziergać, lub inny, powoduje powtarzający ruch aktywować nasz parasympatycznego układ nerwowy, uciszać jakaś zewnętrzną chaos i emocjonalną wrzawę.

Normalnie nasz mózg jest w stanie szybkich fal beta. Co miałem zrobić dzisiaj? Co muszę zrobić później? Co robi tamten facet?

W stanie flow nasze fale mózgowe zwalniają do stanu alfa, naszego trybu śnienia i medytacji, w którym łatwo prześlizgujemy się od myśli do myśli. Fale te mogą nawet zwolnić do poziomu bliskiego falom theta, czyli stanu podczas snu REM lub tuż przed zaśnięciem. To właśnie wtedy pomysły zaczynają się łączyć w radykalne, niezwykłe sposoby, co jest idealne dla kreatywności i innowacyjnego myślenia.

Nasza kora przedczołowa jest również tymczasowo dezaktywowana w przepływie, co pozwala nam po prostu istnieć i tworzyć bez samoświadomości lub osądu. Stajemy się bardziej odważni i dostrzegamy nowe możliwości.

Istnieją również dowody na poparcie korzyści płynących z działań twórczych dla naszych mózgów. Kiedy robimy coś przyjemnego, nasze mózgi uwalniają dopaminę, która jest naturalnym antydepresantem, który my, uzależnieni i alkoholicy, uwielbiamy. Znalezienie większej ilości sposobów na naturalne pobudzenie produkcji dopaminy, zamiast szukania jej w alkoholu i narkotykach, jest kluczem do podtrzymania wyzdrowienia.

Badania wykazały, że większość osób zaangażowanych w prace ręczne, takie jak robienie na drutach, zgłasza uczucie spokoju i szczęścia po ich zakończeniu. Badani wykazywali również dowody na wyższe funkcjonowanie poznawcze w wyniku ich nałogowego robienia na drutach. Dobre samopoczucie i metaforyczne skoki mózgowe? Wchodzę w to.

Może czujesz, że "nie jesteś kreatywny", ale z racji bycia człowiekiem jesteś istotą kreatywną. Najwcześniejszym dowodem ludzkiej kreatywności są nasze pierwsze kamienne narzędzia - jesteśmy osobami rozwiązującymi problemy, które polegają na kreatywności, aby rozwijać się jako gatunek. Jest też dobra wiadomość: pozwolenie sobie na wejście w stan przepływu zwiększa z czasem kreatywność i uczy, jak być bardziej kreatywnym.

Nadawanie znaczenia

Stan przepływu może być trudny do znalezienia pośród naszych napiętych harmonogramów dnia, martwiąc się o to, co musimy zrobić jutro lub o to, co zapomnieliśmy zrobić wczoraj. Ale, "kiedy jesteśmy zaangażowani w (kreatywność), czujemy, że żyjemy pełniej niż podczas reszty życia", mówi psycholog Mihaly Csikszentmihalyi w jednym ze swoich TED Talks. "Wiesz, że to, co musisz zrobić, jest możliwe do wykonania, nawet jeśli jest trudne, a poczucie czasu znika. Zapominasz o sobie. Czujesz się częścią czegoś większego".

Tworzenie sztuki, wykonywanie rękodzieła czy gotowanie posiłku to małe zadania, które dają nam poczucie spełnienia. Czujemy, że jesteśmy w stanie zrobić to, co sobie założyliśmy i zanurzamy się w tej czynności. Budujemy poczucie własnej wartości, a nawet otrzymujemy zastrzyk dopaminy, kiedy czujemy się spełnieni. Kreatywność ma potencjał, aby nadać sens naszym dniom, dać nam poczucie celu, niezależnie od tego, jak mały jest to cel.

Jak się rozwijać?

Każdy człowiek przeżywa przepływ w inny sposób i w innym czasie. Większość ludzi odnajduje przepływ w kreatywnym, praktycznym działaniu. Możesz pomyśleć: malowanie, rysowanie, pisanie, tworzenie biżuterii. Ale możesz również odnaleźć swój przepływ podczas biegania, gry w koszykówkę, sprzątania domu lub robienia obiadu. Niektórzy odnajdują swój przepływ nawet w pracy.

Badania wykazały, że skłonność jednostki do wchodzenia w stan przepływu nie jest związana z jej inteligencją. Zamiast tego, ludzie, którzy są bardziej pozytywni i zmotywowani są bardziej skłonni do wejścia w stan flow, podczas gdy ci, którzy są bardziej neurotyczni i spędzają większość swojego czasu na zamartwianiu się, są mniej skłonni do wejścia w stan flow.

Dlaczego. Przepływ jest stanem osiąganym, gdy osoba angażuje się w zadanie, które jest wyzwaniem - nie jest niemożliwe i frustrujące, ale zadanie, które popycha nas w ramach naszego poziomu umiejętności. Dzięki równowadze pomiędzy wyzwaniem a naszymi umiejętnościami, zapominamy o naszych rozproszeniach, samoświadomości, strachu przed porażką. Działalność staje się przyjemna i satysfakcjonująca nie ze względu na produkt końcowy, ale po prostu dla samego robienia tego.

Jeśli żyjesz, jesteś osobą kreatywną, według Elizabeth Gilbert, autorki i ekspertki od "twórczego geniuszu". Zachęca ona ludzi, którzy uważają, że "nie ma kreatywnej kości w moim ciele", aby zastąpić słowo "kreatywny" słowem "ciekawy", ponieważ cała kreatywność zaczyna się od ciekawości. Dotknij tej ciekawości i podążaj za nią, gdziekolwiek cię zaprowadzi. Wierzy, że jeśli kreatywność w naszym umyśle siedzi niewykorzystana, wyłączona, że włączy się sama i możemy odczuwać wszelkiego rodzaju niepokój i niepokój. Dla naszego zdrowia psychicznego, szczególnie jako osoby uzależnione, musimy ćwiczyć naszą kreatywność.

Kreatywność sprzyja uzdrawianiu

Gilbert mówi: "nie martw się o to, czy rezultat jest wspaniały czy wieczny, czy zmieni życie ludzi, czy zmieni świat, czy zmieni ciebie, czy będzie oryginalny, czy będzie przełomowy, czy będzie sprzedawalny" - po prostu to zrób. Kreatywność nie jest ekskluzywnym klubem zarezerwowanym dla artystów. Możesz się martwić, że nie potrafisz stworzyć arcydzieła, więc wolisz nie tworzyć w ogóle. Stwórz swoje arcydzieło. Pozwól sobie na wyzwania, a jednocześnie poczuj się spełniony w tym, co robisz. Pozwól, aby Twój mózg doświadczył korzyści płynących z Twojego flow.

Twórcze działania, cokolwiek to dla Ciebie znaczy, oferują tak wiele korzyści dla Twojego powrotu do zdrowia. Wielu z nas przychodzi na odwyk z wysokim poziomem lęku, niektórzy z poważną traumą. Kreatywne, artystyczne i praktyczne działania mogą pomóc uwolnić napięcie psychiczne, uspokajając niższe rejony mózgu, z których wywodzą się nasze instynkty przetrwania.

Działania te budują również poczucie bezpieczeństwa i mogą oferować miejsce, w którym możemy wyrazić siebie szczerze, bez zastrzeżeń. Czasami brakuje nam słów, aby wyrazić to, co czujemy lub przez co przeszliśmy. Sztuka jest sposobem na wyrażenie siebie poprzez obrazy i dźwięki, lekkoatletyka jest sposobem na wyrażenie siebie i fizyczne uwolnienie emocji. Im bardziej potrafię uznać i poradzić sobie z moimi uczuciami, tym bardziej mogę się rozwijać w moim zdrowieniu.